Oblik nastave: 30P/15S/15V
Sadržaj kolegija: Pregledni kolegij u kojem se student upoznaje s najznačajnijim obilježjima, spomenicima i umjetnicima gotičkog razdoblja u Europi: 1.) Arhitektura – a) rana i visoka gotika u Francuskoj (1140.-1250.); b) širenje gotike u Europi – arhitektura u Engleskoj, Njemačkoj i Italiji; 2) Slikarstvo u Italiji od Cimabuea do Pisanella; 3) Skulptura – a) počeci i razvoj stila u Francuskoj te u susjednim zemljama, b) kiparstvo u Italiji od G. Pisana do L. Ghibertija, c) kasna gotika i Internacionalni stil u slikarstvu i skulpturi.
Cilj kolegija: znanja – usvajanje osnovnih razvojnih etapa gotičkog stila u arhitekturi, kiparstvu i slikarstvu Europe, poznavanje najznačajnijih spomenika i umjetnika gotičkog doba te stilskih obilježja pojedinih europskih regija/država, s naglaskom na razdoblje ranog humanizma u Italiji (1250.-1450.); vještine – prepoznavanje i tumačenje najznačajnijih umjetničkih pojava u arhitekturi i figuralnim umjetnostima gotičkog doba (osnovna atribucija i datacija djela), uz korištenje temeljne metodologije i terminologije povijesno-umjetničke struke; kompetencije – nesmetano praćenje i razumijevanje gradiva sljedećeg stilskog razdoblja.
Ispit: pismeni (kolokvij nakon 8. i 15. tjedna) i usmeni
Literatura
Obavezna
- H. W. Janson -Anthony F. Janson, Gotička umjetnost, u: Povijest umjetnosti, ed. Stanek, Varaždin, 2003., str.320-395;
- Robert Branner, Gothic Architecture, ed. George Braziller, New-York, 1992.;
- The Art of Gothic, ed. Könemann, Köln, 2004. (odabrana poglavlja o slikarstvu i skulpturi – str. 300-371; 386-343, 440-467);
- I. Fisković, Gotika, u: Enciklopedija hrvatske umjetnosti 1, Leksikografski zavod Hrvatske, Zagreb, 1995., str. 291-307;
- Werner Müller – Gunter Vogel, Atlas arhitekture I-II, Golden marketing – Institut građevinarstva Hrvatske, Zagreb, 2000., vol. I, str. 26, 27, 64 , 65, 71-73; vol. II, str. 297-301, 306-307, 318-327, 396-415;
- Skripta s terenskog rada te bilješke s predavanja.
Dodatna
- AAVV, Srednji vijek, u: Povijest umjetnosti (ur. C. Frontisi), Larousse – Veble Commerce, Zagreb, 2003. str. 102-159.
- AAVV, Razvijeni i kasni srednji vijek, u : Kronika Kršćanstva, Mozaik knjiga, Zagreb, 1998, str. 128-214.
- Lionello Venturi, Od Giottta do Chagalla, [org. nasl. Come si guarda un quadro], Zagreb, 1957., (Uvod i prvo poglavlje – Bog i čovjek, str. 20-40)
- Andrew Martindale, Gothic Art, ed. Thames and Hudson, London, 1988.
- Nikolaus Pevsner, An Outline of European Architecture, Hardmonsworth (ed. Penguin Books), 1963., 6-th ed, pog. The Early and Classic Gothic Style (c.1150-c.1250), str. 89-129; The Late Gothic Style (c.1250 -c.1500), str. 130-173.
- Alain Erlande-Brandeburg, Gothic art, ed. Harry N. Abrams, New York, 1989.
- Storia dell’Arte Italiana 2, ed. Electa/Bruno Mondadori, Milano, 1990., (str. 10 -116; pog. 9 – Il Trecento. L’arte e la realtà visibile, pog. 10 – Il gotico Internazionale)
- Otto von Simson, Porijeko gotičke arhitekture i srednjovjekovna koncepcija reda (str. 173-243.), u: Katedrala: Mjera i svjetlost (ur. Milan Pelc), Institut za povijest umjetnosti Zagreb, 2003.
- Veronica Sekules, Medieval art, Oxford University Press, Oxford-London, 2001.
- Jacques le Goff, Srednjovjekovna civilizacija zapadne Europe, Golden marketing, Zagreb, 1998.
- Likovne umjetnosti. Umjetnički obrt, u: HRVATSKA I EUROPA sv. II – Srednji vijek i renesansa (13. – 16. st.), ur. Eduard Hercigonja, Školska knjiga, Zagreb, 2000., str. 612-698.