Uvod u ikonologiju

šifra: 265786
ECTS: 5
semestar: 1
uvjeti: *kolegij izmijenjenoga studijskoga programa (izvedba od 2024./2025.)

Oblik nastave: 45P/15S/15V

Sadržaj kolegijaUvod u ikonologiju nudi studentu uvid u jednu od najraširenijih metoda interpretacije u povijesti umjetnosti. Izrasla iz osnovnih pitanja koja nam se postavljaju dok promatramo figuralnu umjetnost povijesnih razdoblja – »tko je tko« i »što je što« – ikonologija shvaća sliku kao sredstvo komunikacije, od znaka do ideje, od podsvjesnog i magičnog do promišljenog i kanoniziranog. Osim uvida u povijest metode, predmet studenta podsjeća da likovno djelo (bilo da je riječ o slikarstvu ili skulpturi) treba »čitati« na više načina odnosno razina, imajući u vidu jasni ili skriveni simbolički karakter velikog dijela umjetničkog stvaralaštva u prošlosti. Pritom je posebni naglasak stavljen na rađanje kršćanske umjetnosti u razdoblju kasne antike i prepoznavanje osnovnih tema i ikonografskih tipova koji će obilježiti europsku umjetnost.

Cilj kolegija: Kolegij ima za cilj pripremiti studenta za razumijevanje likovnog djela kao »komunikacijskog kanala« između umjetnika i promatrača, odnosno između pojedinca i društva u cjelini. Student kroz teorijski i praktični rad stječe saznanja o višeslojnosti umjetničkog djela i simboličkim značenjima koja izražavaju prevladavajuće sadržaje i ideje određenog razdoblja. Student stječe spoznaju o odnosu likovnog govora i tekstualnog predloška te zakonitostima formiranja likovnog govora od kasne antike do renesanse, s posebnim naglaskom na rađanje kršćanske ikonografije. Kod studenta se razvija »humanistički« pristup likovnom djelu, odnosno svijest da likovni govor ima svoje specifične zakonitosti, ali da je povijest umjetnosti neraskidivo povezana s drugim humanističkim znanostima, bez kojih ne možemo u potpunosti shvatiti fenomenologiju slike.

Ispit: pismeni i usmeni

Literatura

Obavezna

  1. E. Panofsky, Meaning in the Visual Arts, New York, 1955. (esej: Povijest umjetnosti kao humanistička disciplina u: Život umjetnosti, br. 13, Zagreb, 1971.).
  2. R. v. Straten, Uvod u ikonografiju, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2003.
  3. R. Ivančević, Uvod u ikonologiju, u Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva, Zagreb, 2000. (4. izdanje).
  4. A. Warburg, Talijanska umjetnost i internacionalna astrologija u palači Schifanoja u Ferrari, u M. Pelc (ur.): Ideal, Forma, Simbol, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 1995.
  5. R. Wittkower, Tumačenje optičkih znakova, u Život umjetnosti, 48-49, 1991.

Dodatna

  1. H. Belting, Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, Muenchen, 1990.
  2. F. Haskell, History and its Images (Art and the Interpretation of the Past), Yale Univ. Press, 1993.
  3. R. Ivančević, Perspektive, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
  4. H. E. Roberts (ur.), Encyclopedia of Comparative Iconography (Themes depicted in works of art), Chicago / London, 1998.
  5. J. Baltrušaitis, Fantastični srednji vijek (Antičko i egotizmi u gotičkoj umjetnosti), Sarajevo, 1981.

ažurirano: 1 Listopad, 2024