Oblik nastave: 45P/15S/15V
Sadržaj kolegija: Uvod u ikonologiju nudi studentu uvid u jednu od najraširenijih metoda interpretacije u povijesti umjetnosti. Izrasla iz osnovnih pitanja koja nam se postavljaju dok promatramo figuralnu umjetnost povijesnih razdoblja – »tko je tko« i »što je što« – ikonologija shvaća sliku kao sredstvo komunikacije, od znaka do ideje, od podsvjesnog i magičnog do promišljenog i kanoniziranog. Osim uvida u povijest metode, predmet studenta podsjeća da likovno djelo (bilo da je riječ o slikarstvu ili skulpturi) treba »čitati« na više načina odnosno razina, imajući u vidu jasni ili skriveni simbolički karakter velikog dijela umjetničkog stvaralaštva u prošlosti. Pritom je posebni naglasak stavljen na rađanje kršćanske umjetnosti u razdoblju kasne antike i prepoznavanje osnovnih tema i ikonografskih tipova koji će obilježiti europsku umjetnost.
Cilj kolegija: Kolegij ima za cilj pripremiti studenta za razumijevanje likovnog djela kao »komunikacijskog kanala« između umjetnika i promatrača, odnosno između pojedinca i društva u cjelini. Student kroz teorijski i praktični rad stječe saznanja o višeslojnosti umjetničkog djela i simboličkim značenjima koja izražavaju prevladavajuće sadržaje i ideje određenog razdoblja. Student stječe spoznaju o odnosu likovnog govora i tekstualnog predloška te zakonitostima formiranja likovnog govora od kasne antike do renesanse, s posebnim naglaskom na rađanje kršćanske ikonografije. Kod studenta se razvija »humanistički« pristup likovnom djelu, odnosno svijest da likovni govor ima svoje specifične zakonitosti, ali da je povijest umjetnosti neraskidivo povezana s drugim humanističkim znanostima, bez kojih ne možemo u potpunosti shvatiti fenomenologiju slike.
Ispit: pismeni i usmeni
Literatura
Obavezna
-
E. Panofsky, Meaning in the Visual Arts, New York, 1955. (esej: Povijest umjetnosti kao humanistička disciplina u: Život umjetnosti, br. 13, Zagreb, 1971.).
- R. v. Straten, Uvod u ikonografiju, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2003.
- R. Ivančević, Uvod u ikonologiju, u Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva, Zagreb, 2000. (4. izdanje).
- A. Warburg, Talijanska umjetnost i internacionalna astrologija u palači Schifanoja u Ferrari, u M. Pelc (ur.): Ideal, Forma, Simbol, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 1995.
- R. Wittkower, Tumačenje optičkih znakova, u Život umjetnosti, 48-49, 1991.
Dodatna
- H. Belting, Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, Muenchen, 1990.
- F. Haskell, History and its Images (Art and the Interpretation of the Past), Yale Univ. Press, 1993.
- R. Ivančević, Perspektive, Školska knjiga, Zagreb, 1996.
- H. E. Roberts (ur.), Encyclopedia of Comparative Iconography (Themes depicted in works of art), Chicago / London, 1998.
- J. Baltrušaitis, Fantastični srednji vijek (Antičko i egotizmi u gotičkoj umjetnosti), Sarajevo, 1981.