Grobni spomenici od XI. do XV. stoljeća (modul 1)

šifra: 125509
ECTS: 5
semestar: ljetni

Tip izbornosti: C2

Oblik nastave: 30P/15S/0V

Sadržaj kolegija: Pregled tipološkog i ikonografskog razvoja arhitekture, skulpture, slikarstva i umjetničkog obrta vezanog uz grobnu funkciju, od rane romanike do rane renesanse. Pregled uključuje najvažnije europske grobne spomenike, s naglaskom na Italiju i istočni Jadran. Spomenici se razmatraju kronološki i problematski (slijed stilova; pojava, širenje i transformacija novih elemenata; funkcija pojedinih elemenata). Posebno je naglašena tematika svetačkih grobova i pripadajućeg liturgijskog i ritualnog konteksta.

Cilj kolegija: znanja: pregled najznačajnijih grobnih spomenika romanike, gotike i rane renesanse; upoznavanje s osnovnim tipovima/elementima/ikonografijom grobne umjetnosti i njihovom periodizacijom; upoznavanje s kanalima njihovog širenja prema i unutar istočnog Jadrana; usvajanje terminologije vezane uz grobnu umjetnost; vještine: prepoznavanje pojedinih tipova/elemenata/ikonografije grobnih spomenika; prepoznavanje njihove funkcije i liturgijsko-ritualnog konteksta; prepoznavanje razvojnih uzora u komparativnim primjerima; kompetencije: datiranje i kontekstualizacija grobnih spomenika; uklapanje razvoja grobnih spomenika u opće tokove umjetničkog razvoja; vrednovanje istočnojadranske grobne umjetnosti u europskom kontekstu.

Ispit: pismeni (dva kolokvija); usmeni

Literatura

Obavezna

  • Rocío Sánchez Ameijeiras, »Imagery and Interacitivity: Ritual Transaction at the Saint’s Tomb«, u: Decorations for the Holy Dead: Visual Embellishment on Tombs and Shrines of Saints, ur. Stephen Lamia i Elizabeth Valdez del Álamo, 21-38. Turnhout: Brepols, 2002.;
  • Radoslav Bužančić, »Secundum sacrarium divi Joannis – Stara kapela sv. Ivana trogirskog u katedrali sv. Lovrinca«, Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji 40 (2003-2004): 77-112;
  • Cvito Fisković, »Novi nalazi u Splitskoj katedrali«, Bulletin Instituta za likovne umjetnosti JAZU 6/2 (1958): 81-101;
  • Igor Fisković, »Nadgrobna plastika humanističkog doba na našem primorju«, Dometi 1-3 (1984): 73-104;
  • John Pope-Hennessy, »The arca of St Dominic: a hypothesis«, The Burlington Magazine 93 (1951): 347-351;
  • Radovan Ivančević, »Rekonstrukcija Firentinčeva oltara trogirske kapele«, Peristil 38 (1995): 51-58;
  • Anita Moskowitz [Fiderer], Nicola Pisano’s Arca di San Domenico and Its Legacy. University Park, Penn.: The Penssylvania State University Press, 1994.;
  • Ana Munk, »Somatic treasures: Function and reception of effigies on holy tombs in fourteenth century Venice«; IKON 4 (2011): 193-210;
  • Erwin Panofsky, Tomb Sculpture. Its Changing Aspects from Ancient Egypt to Bernini, poglavlja III. (39-66) i IV. (67-96). London: Thames & Hudson, 1964.;
  •  Ivo Petricioli, »Srednjovjekovna kapela Sv. Šimuna u Zadru«, u: Srednjovjekovnim graditeljima u spomen, 189-199. Split: Književni krug, 1996.;
  • Kruno Prijatelj, Ivan Duknović. Zagreb: Društvo historičara umjetnosti Hrvatske, 1957. (poglavlja IV. I V.).

Dodatna

  • Anđelko Badurina, »Problem literarnih i likovnih predložaka za ikonografiju Arnirove grobnice«, Radovi Instituta za povijest umjetnosti 3-6 (1979-1982): 209-216;
  • Peter Brown, The Cult of the Saints Its Rise and Function in Latin Christianity. Chicago: The University of Chicago Press, 1981. (poglavlje II., 23-49);
  • Jean-Pierre Caillet, »L’image cultuelle sur l’autel et le positionnement du célébrant (IXe-XIVe siècles)«, Hortus artium medievalium 11 (2005): 139-147;
  • Daniel Rico Camps, »A Shrine in Its Setting: San Vicente de Ávila«, u: Decorations for the Holy Dead: Visual Embellishment on Tombs and Shrines of Saints, ur. Stephen Lamia i Elizabeth Valdez del Álamo, 57-76. Turnhout: Brepols, 2002.;
  • John Crook, The Architectural Setting of the Cult of Saints in the Early Christian West c.300-c.1200. Oxford: Clarendon Press, 2000.;
  • Barbara Dodsworth, »Dominican Patronage and the Arca di San Domenico«, u: Steven Bule, Alan Phipps Darr i Fiorella Superbi Gioffredi, ur. Verrocchio and late Quattrocentro Italian sculpture, 83-90. Firenca: Le Lettere, 1992.;
  • Radovan Ivančević, »Antun Mačkušić, donator trogirske kapele Ursini«, Mogućnosti 10-12 (1995): 198-205;
  • Milan Ivanišević, »Stari oltar Svetog Staša u splitskoj prvostolnoj crkvi«, Starohrvatska prosvjeta 17 (1987): 131-143;
  • Milan Ivanišević, »Juraj Dalmatinac u Splitu godine 1444. i 1448.«, Radovi Instituta za povijest umjetnosti 3-6 (1979-1982): 143-157;
  • Stephen Lamia, »The Cross and the Crown, the Tomb and the Shrine: Decoration and Accommodation for England’s Premier Saints«, u: Decorations for the Holy Dead: Visual Embellishment on Tombs and Shrines of Saints, ur. Stephen Lamia i Elizabeth Valdez del Álamo, 39-56. Turnhout: Brepols, 2002.;
  • Anita Moskowitz [Fiderer], »On the Sources and Meaning of Nicola Pisano’s Arca di San Domenico«, u: Steven Bule, Alan Phipps Darr i Fiorella Superbi Gioffredi, ur. Verrocchio and late Quattrocentro Italian sculpture, 271-281. Firenca: Le Lettere, 1992.;
  • Ivo Petricioli, Škrinja sv. Šimuna u Zadru. Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 1983.;
  • Samo Štefanac, »Niccolo’ di Giovanni Fiorentino e la cappella del beato Giovanni Orsini a Trau’: il progetto, l’architettura, la decorazione scultorea«, u: Quattrocento adriatico: Fifteenth-century Art of the Adriatic Rim, ur. Charles Dempsey, 123-141. Villa Spellman Colloquia, vol. 5. Bologna: Nuova Alfa Editoriale, 1996.;
  • Michele Tomasi, Le arche dei santi: Scultura, religione e politica nel Trecento veneto. Rim: Viella, 2012.

ažurirano: 2 Listopad, 2016